jasmijnappels.reismee.nl

Hello Canada!

Hallo allemaal,

Het isalweer anderhalve week geleden dat ik ben aangekomen op mijn plaats van bestemming voor het komende half jaar: Canada! Ik heb al erg veel gezien en het land heeft me al meerdere keren verbaasd.

Vrijdag 26 augustus begon voor Christianne en mij het grote avontuur. 's Ochtens heeel vroeg moest ik afscheid nemen van papa, mama en Bram. Het was lastig om ze gedag te zeggen voor zo'n lange tijd, daar had ik het wel even moeilijk mee. De vlucht ging prima. We moesten 5 uur wachten in Londen maar dat was voorbij voordat we er erg in hadden. In Londen gingen we in zo'n heel groot vliegtuig waarbij iedereen een videoscherm en een dekentje heeft! Ik wist niet eens dat dat bestond dus het was een hele nieuwe ervaring om in zo'n groot en luxe vliegtuig te zitten.

Na 8 uur vliegen kwamen we aan op onze plaats van bestemming, Toronto. Wat een mooie stad is dat! Ondanks dat ons hostel nogal krakkemikkig was hebben we 3 hele leuke dagen gehad. De eerste dag hebben we alleen wat gegeten en zijn daarna meteen gaan slapen. De tweede dag waren Chris en ik van plan om de CN-Tower te beklimmen (de hoogste toren in de skyline van Toronto). Deze toren ligt vlak naast het baseball stadion en toen we er eindelijk waren zagen we dat er die middag ook een baseball wedstrijd was. Change of plan: we zouden naar de baseball game gaan. Erg leuk om een keer mee te maken. Chris en ik hadden beide geen kennis van baseball dus het duurde even voordat we de essentie van het spel in de gaten hadden. Na de baseball game zijn we naar een klein eiland gegaan waar je een fantastisch uitzicht hebt op de skyline van Toronto. We hebben daar wat gewandeld en zijn er wat gaan eten, wachtend op de ondergaande zon. Toen de zon eenmaal weg was hadden we eerste rangs plekken voor Toronto by night! Dat was echt genieten zo mooi. 's Avonds stond een avondje stappen in Toronto op de planning. Chris en ik hadden nog steeds last van onze jetlag maar we hadden al onze energie bij elkaar geraapt en vertrokken vol goede moed in onze mooie kleren richting het uitgaanscentrum. Eenmaal aangekomen realiseerden we ons dat we helemaal geen ID bij ons hadden, iets dat hier essentieel is om ergens binnen te komen. Dus na een cola light in een donkere kroeg dropen wij maar weer af richting ons hostel... Haha dat was wel balen maar we konden er ook wel om lachen. Zondag was onze laatste dag Toronto. 's Ochtends gingen we naar Kensington Market, een markt in een soort van hippiebuurt waar mensen spullen in hun tuin hadden gestald. Het was een erg kleurige markt en we keken onze ogen uit. In de middag zijn we richting een festival gegaan dat dicht bij ons hostel lag. Er waren allemaal straatoptredens en heel veel tentjes waar je eten kon halen. Aan het eind van de middag was het tijd om te vertrekken naar onze volgende bestemming, de Niagara Falls!

De bus die ons naar Niagara bracht dropte ons op een hele stille plek waar niks te beleven was. We pakten de eerste bus richtin Niagara Falls. Deze bus reed wel een heel stuk om, maar het was goedkoper dan een taxi. Uiteindelijk bleek het een goede keus te zijn geweest om met deze bus te gaan. Iedere zondagavond is er om 10 uur vuurwerk boven de Niagara Falls, en onze buschauffeuze wilde ons een 'private tour' geven. Ze stopte haar bus een aantal keren zodat wij naar het vuurwerk konden kijken en foto's konden maken. Uiteindelijk heeft ze ons voor het hostel afgezet, ook al lag ons hostel niet op haar route. Dat was echt heel tof! Ons hostel in Niagara was 100x beter dan in Toronto. De eigenaar (Patrick, een grote vent met haar tot op zijn rug) bakt iedere ochtend blackberry muffins voor alle gasten. De sfeer in dit hostel was veel beter en binnen de kortste tijd hadden Chris en ik veel nieuwe mensen ontmoet. Maandagochtend gingen we met een groep van het hostel mee naar Niagara-on-the-Lake. We dachten dat we daar een mooie wandeling gingen maken, maar het plan van wat anderen was om mee te gaan op een jetboat. Deze open boot gaat over de Niagara rivier en moet door verschillende stromingen heen. Hij ziet eruit als een soort hovercraft, hij gaat supersnel en hij gaat alle kanten op. Dat was echt supervet, het gaf een ontzettende adrenalinekick. De tweede dag hebben we een hike gedaan waarbij we mooi konden uitkijken op de Niagara River. Ook zijn we aan boord gegaan van 'the maid of the mist', de boot die heel dicht bij de Niagara Falls komt. We waren echt super onder de indruk en we hebben met onze big smiles aan de kapitein gevraagd of we nog een keer mee mochten. Dat was oke, dus we hebben gewoon nog een rondje langs de watervallen meegepakt. De Niagara Falls zijn trouwens super toeristisch. Direct naast de watervallen loopt een straat en als je die oversteekt kom je in een soort mini Las Vegas. Echt absurd dat zo'n stukje natuur is uitgebuit tot een soort volwassenen speeltuin.

Woensdagochtend moesten we vroeg op om naar onze eindbestemming Guelph te gaan. Dit is de plek waar ik de komende vier maanden ga studeren. Toen we aankwamen heb ik mijn sleutel opgehaald en ben richting mijn nieuwe kamer gaan lopen. Ongeveer halverwege ben ik de weg compleet kwijtgeraakt, waardoor ik meer dan een uur met mijn megakoffer door Guelph heb gelopen. Toen ik het eindelijk had gevonden stopte er een mevrouw in haar auto om me een lift aan te bieden. Die laatste 50 meter heb ik dus niet meer hoeven lopen. Bless her! In de middagheb ik met Chriswat overlevingsspullen gekocht zoals een dekbed en een laken. We hebben ook nog even over de campus gelopen, en ik kan je vertellen dat het echt stukken groter is dan in Wageningen! Er zijn ook allemaal eetmogelijkheden op de campus en het is hier heel normaal om op de campus te wonen. Donderdag begon de START International, de introductie voor internationalen. Er waren ontzettend veel nationaliteiten en het was ook leuk om met zoveel verschillende mensen op een plek te zitten. Tijdens deze introductiedagen heb ik heel veel nieuwe mensen leren kennen die hier ook een semester of langer gaan studeren. Zaterdag begon de O-week, de algemene introductieweek. Zondag heb ik meegedaan aan de pep rally, iets wat hier een grote gebeurtenis is. Tijdens deze rally vertegenwoordig je je eigen residence in het football stadion van de universiteit. Iedere residence doet als groep een dans op het veld en dit gaat gepaard met veel gegil, geschreeuw en gejuich. Dit was ook de eerste keer dat ik cheerleaders hun optreden heb zien doen. De pep rally was heel leuk en heel Amerikaans. Ik had nog nooit zoiets meegemaakt, het leek even alsof we in zo'n high school film zaten. Vandaag was de eerste football match van het seizoen. Wederom wist ik de regels niet, dus opnieuw heb ik mensen moeten vragen waar het spel nu eigenlijk om draait. Iedereen was in de kleuren van het Guelph team gekleed en er was een leuke sfeer, ondanks dat we verloren hebben. Vanmiddag is mijn huisgenootje aangekomen en daar ben ik heel blij mee. Ik woon in een supergroot kaal huis en ik vond het maar niks om daar in mijn eentje te zitten. Mijn huisgenoot is gelukkig heel aardig dus ik denk dat we een leuke tijd gaan hebben hier!

De komende dagen is het nog O-week en donderdag begin ik met de eerste colleges. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn om op deze grote campus mijn weg te vinden. Binnenkort zal ik weer schrijven hoe het me verder vergaat hier! Voor nu ga ik lekker slapen!

Liefs,
Jasmijn

Reacties

Reacties

Rogi

hey Jas,

Wat leuk om je verhalen te lezen en wat voor geweldige indrukken en ervaringen je daar allemaal opdoet.
Gelukkig komt vandaag je moeder weer thuis, dat zal je ook rust geven, hoop ik?
Ik ben errug benieuwd naar je volgende verhalen.

Veel plezier, liefs Rogi

Marije

Hey Jasmijn! Klinkt echt supergaaf! Helaas moeten we je nu wel missen in huize Moustache :( Dus snel een skype-date regelen? xxx Spreek je snel!

Nyima

H1! Je verhalen klinken goed, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ben benieuwd hoe je colleges bevallen.
Bovenlip! xxx

Irene

Hey Jasmijn,
Klinkt echt allemaal superleuk joh, ben jaloers! Wij zijn allemaal weer hard aan het studeren in het regenachtige Wageningen... Wel weer wat levendiger dan in de vakantie maar jou verhalen klinken allemaal veeeeeeeeeel leuker! Geniet er nog van en we zullen je missen morgen! X

Imke

Hee Jasmijn!

Wow! Wat hebben jullie al veel gedaan! Het klinkt allemaal super goed! Ik ben benieuwd hoe je eerste colleges zijn bevallen, want dat is stiekem toch de uiteindelijke reden dat je in Canada zit! Ik hou je in de gate! Liefs en een dikke knuffel voor Chris! X Imke

marjolein

hee jas!!

woow, alweer lekker veel gedaan!! goed te horen dat je t al zo naar je zin hebt, nu de colleges nog ;) succes!!

kus, marjolein

Pieter

Het duurde even voordat ik je verhaal heb gelezen, maar vond het wel heel leuk om te horen hoe het daar is!

Canada klinkt in elk geval al heel leuk, dus nog veel plezier de komende weken :)

Pieter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!