jasmijnappels.reismee.nl

Guelph, introductie en eerste colleges

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat op deze blog heb geschreven, dus tijd voor een update! Ik heb nu mijn eerste week met colleges erop zitten en het 'normale' leven is weer begonnen.

De introductieweek van 2 weken geleden was leuk maar anders dan in Wageningen of Tilburg. Er zijn hier duizenden activiteiten maar je bent nergens verplicht om heen te gaan. Veel van de activiteiten zijn ook behoorlijk saai en daar gaat dus niemand heen. Ook was de introductieweek 'dry', wat betekent dat we geen alcohol mochten drinken. Dat zou je in Nederland niet hoeven proberen! Maar ook hier had iedereen er schijt aan want iedereen had gewoon drank, het werd alleen niet in het openbaar opgedronken. De pep rally op zaterdag en de football match op zondag waren de hoogtepunten van de introductie. Voor de rest was er nog een leuke dansavond met verschillende culturen waar ik me goed heb vermaakt. Er waren allemaal mensen van over de hele wereld die hun eigen dansmanieren aan ons wilden leren. In de avond was er altijd wel iemand die zijn huis open stelde voor een leuk feestje. We hadden daardoor iedere avond feestjes met een groep internationalen bij iemand thuis. Ik heb al super veel nieuwe mensen leren kennen van over de hele wereld! Echt ongelooflijk hoe snel dat gaat. Wat me wel opvalt is dat de groep waar ik nu mee omga voor het grootste deel bestaat uit mensen uit westerse landen. Veel Australiers, Engelsen, Denen maar bijvoorbeeld geen Chinezen! Best jammer maar ik hoop dat daar nog verandering in komt gedurende het semester.

Op donderdag begonnen de colleges (ja echt een aparte dag om je colleges te laten beginnen, maar oke). Ik had besloten om wat meer vakken te volgen dan nodig zodat ik in de eerste week nog wat vakken kon switchen. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb want mijn leukste 2 vakken zijn de vakken die ik in eerste instantie niet zou volgen. Ik heb hier 5 vakken die ik moet afronden in 12 weken, dus het wordt een pittige tijd. Mijn rooster is gelukkig ideaal, ik heb vrijdag vrij en hoef op maandag pas half 3 weer te beginnen. Dit geeft me mooi de tijd om wat tripjes te ondernemen in het weekend! De manier van studeren in Guelph is wel heel anders dan in Wageningen. Ik heb hier megaveel tussentoetsen en essays die ik moet inleveren gedurende de periode. Maar 3 van de 5 vakken die ik volg hebben een tentamen en dit tentamen telt max. 30% mee. Je moet hier gedurende de periode dus veel harder werken dan in Wageningen. Dat is even wennen maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Iedereen is hier trouwens ook veel stiller inde les. Niemand praat met elkaar en iedereen zit druk te pennen of te typen op een laptop. Ook een pauze tijdens een college kennen ze hier niet. Ik heb een vak van 3 uur achter elkaar en die man gaf ons alleen 3 minuten om naar de wc te gaan! De leukste vakken die ik volg heten Global Environmental Change en Corporate Social Responsibility. De vakken zijn heel interactief en dat spreekt me wel aan. De andere vakken die ik volg zijn ook leuk maar niet de moeite waard om allemaal op te noemen.

Waar ik ook heel blij mee ben is het zwembad van de universiteit! Het is zo mooi en groot en als ik wil zwemmen heb ik altijd een baan voor me alleen. Ideaal. Verder heb ik twee jongens ontmoet die ook zwemmen, eentje uit Saoedi Arabie en eentje uit Canada. Het plan is om samen te gaan trainen en daar ben ik heel blij mee! Verder ga ik iedere week naar Zumba met een groep meiden waar we veel mee doen. Zumba hier is erg leuk en veel beter dan in Wageningen. Het gaat veel sneller en het is ook wat zwaarder. Ik ben ook van plan om wat andere sporten uit te proberen maar daar heb ik de tijd nog niet voor gehad.

Nu ik hier alweer 2,5 week zit is alles wat meer gewend. Ik heb trouwens een fiets gekocht waar ik super blij mee ben. Op tijd komen is niet mijn sterkste kant en met de fiets ben ik 10 x sneller dan lopend. Daarnaast zitten alle internationalen zitten aan de andere kant van de campus en nu kan ik gewoon fietsend naar iedereen toe. Verder ben ik van plan lid te worden bij AIESEC Guelph, dit is de studentenorganisatie waar ik ook al actief voor was in Wageningen. Er is over 2 weken een AIESEC congres in Ottawa en daar mag ik mee naartoe! Die congressen zijn geniaal dus ik kijk er nu al heel erg naar uit om daarheen te gaan. Daarnaast is AIESEC de ideale manier om in contact te komen met Canadezen. Op dit moment ga ik alleenom met internationalen in Guelphen is de enige Canadees die ik wat beter ken mijn huisgenootje Erica.

Er zijn hier in Guelph verschillende dingen die me echt opvallen. Ik zal daarvan een aantal met jullie delen:

- De auto's die hier rondrijden zijn super groot. Ik heb 1x een volkswagen golf gezien maar voor de rest rijdt iedereen in een SUV, truck of ander bakbeest. Ook de huizen zijn veel groter.

- De vrachtwagens die hier rijden hebben allemaal een dikke neus aan de voorkant! Ze zien er heel vet uit en ze hebben van die grote uitlaatpijpen die boven de wagen uitkomen. Ze doen me denken aan Bassie en Adriaan in reis door Amerika! Ik heb ze nog nooit gezien in Europa.

- 's Avonds lopen hier skunks (stinkdieren) buiten. Van een afstandje zien ze er schattig uit maar als je dichterbij komt zijn ze best vies. Ik heb gehoord dat je ver van huis bent als die beesten hun geur afgeven, dus ik probeer er zo ver mogelijk vandaan te blijven. Ik heb al 2x gehad dat er eentje snel voor mijn fiets glipte, dat was echt eng!

- De kledij van de Canadese meisjes als ze uitgaan is anders dan in Nederland! Alsik hier in een bh en een shortpants uit zou gaan zou het niemand opvallen. Al die Canadezen zijn super schaars gekleed en de meeste dansen ook nogal... apart. Daarbij komt dat obesitas hier een groter probleem is dan in Nederland. Deze combinatie maakt het niet altijd aangenaam om naar te kijken.

- De porties in de supermarkt zijn vaak veel groter dan in Nederland! IJs wordt verkocht in 5 liter pakken en de kleinste fles ketchup is 2x zo groot als eentje thuis. Het eten in de supermarkt is ook een stuk duurder dan in Nederland. Uit eten gaan is daarentegen weer super goedkoop. Voor omgerekend 10 euro heb je een lekkere maaltijd en iets te drinken. Daarbij doen ze in de restaurants vaak refills, wat betekent dat ze je glas (gratis) volschenken als het leeg is. Het is hier ook heel normaal om een 'container' te vragen, een bakje om het eten wat je niet op kunt mee naar huis te nemen.

- De Canadezen zijn erg vriendelijk. Iedereen wil je altijd helpen en iedereen vindt het leuk om iets te horen over Nederland.

Er zijn verder nog heel veel dingen gebeurd maar het is gewoon teveel om allemaal op te schrijven. Ik heb nog een keer naar Niagara Falls geweest met alle internationalen wat heel leuk was. Ook gaan we iedere dinsdag naar de pubquiz op de uni. Coctails zijn daarmaar 4 dollar en megagroot!! Gister heb ik geholpen het wereldrecord voedselpakketten inpakken te verbreken. We hebben in een uur 151.000 voedselpakketten gemaakt die worden verstuurd naar ondervoede kinderen in Afrika.

Zoals jullie horen gaat het hier hardstikke goed met mij. Ik vind het ook heel leuk om te horen hoe alles gaat in Nederland, dus schroom niet om een mailtje te sturen met hoe het daar gaat! Zou ik heel leuk vinden! Verder is mijn skypenaam jasmijn.appels1 . Voeg toe voeg toe!

Tot snel!

Reacties

Reacties

marjolein

hee jas!
klinkt wederom erg leuk! skype date snel plannen!
kus

Ronald

Hee Jas, goed om weer van je te horen: als ik t samen mag vatten ben je de komende tijd dus erg druk, maar heb je het er ook fantastisch!
Goed om te horen!
Veel plezier, Rogi

Stefanie

Ha Jas, leuk om weer wat te horen! Ik ga je snel een mail sturen dan hoor je ook hoe alles hier gaat. Niet dat er zoveel te melden valt hoor. Succes met de drukte op school! x

Laura

Hee Jasmijn, wat een leuke blog! Je maakt echt veel mee daar aan de andere kant van de wereld ;). Leuk om te lezen wat de verschillen allemaal zijn tussen Nederland en Canada.
Groetjes uit Zeist!

Bram

Als ik dit allemaal lees, kan ik niet wachten om in december te komen! Enjoy! x

Maja

Geniet ervan lieve meid!

Imke

Hee Jassie!

WAUW! Wat een belevenissen! Je bent weer lekker druk in de weer, net zoals in Wageningen maar dan aan de andere kant van de wereld! SUPER VET!! Ik blijf je volgen en hopelijk krijg ik net zo'n vette tijd in Leuven!! We facebooken en mailen! Groetjes aan Chris! Liefs, Imke

PS: Gisteren ben ik naar een opname van Ik hou van Holland geweest, we zaten op de eerste rij in het team van Jeroen en het wordt aanstaande zaterdag uitgezonden! Haha dan weet je dat, kun je even ontspannen met rtlgemist ;-) xx

Daan

Ho eens niet slecht ff een wereldrecordje. ik denk dat je er geen rekening mee moet houden dat Gijs en ik naar Canada komen. Het was eerst een beetje wachten op Gijs, eerst wilde hij niet, toen weer wel, en nu heb ik het idee dat mutti het een minder strak plan lijkt.
Voor de rest gaat het hier wel goed, ik hou het huishouden draaiende, maar dat is logisch.

Veel plezier nog
X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!